✓ GRATIS Retour*

*Binnen 14 dagen na aankoop

✓ GRATIS Verzending*

*Voor bestellingen boven de 25 EUR in Benelux

Het vertaal van EastPak

Opgericht in 1952 door Monte Goldman, begon het lifestyle merk Eastpak zijn reis rond de wereld van de zakken als Eastern Canvas Products USA Inc. Het bedrijf produceerde in eerste instantie zakken en verpakkingen voor het Amerikaanse leger, zijn eerste lijn van producten waren dus duffels, rugzakken en veiligheidsapparatuur.

 

In 1976 sloot Goldman's zoon Mark aan bij het bedrijf, en de richting veranderde toen drastisch. Een vrijdenkende pianist vers van de universiteit, Mark bracht een nieuwe visie op het bedrijf retail lijn, die werd omgezet in het consumentenmerk Eastpak. Opmerken van de populariteit van het leger kwestie zakken onder studenten, besloot hij de eerste lijn van rugzakken, duffels en schoudertassen lanceren voor de consumentenmarkt.



De militair geïnspireerde lijn was meteen een succes en moedigde Goldman aan om te deze niche te blijven verkennen, en dit bloeide uit in een bedrijf. In 1981 kwam Norman Jacobs bij het bedrijf, en al snel werd Eastpak het merk bij uitstek aan de oostkust. In 1984 introduceerde het bedrijf de beroemde Levenslange garantie, en een jaar later begon met flashy prints en felle kleuren voor hun zakken, en zo was Eastpak het eerste merk dat de wilde stijl van de jaren '80 in hun consumenten lijn bracht.



Deze beweging markeerde de evolutie van het merk van outdoor en militaire zakken naar urban lifestyle en casual tassen. De Eastpak tassen stonden niet alleen bekend voor hun brutaler en meer originele stijl, maar ook voor provocerende reclamecampagnes in het midden van de jaren 1980. In 1986 stak Eastpak de Atlantische Oceaan over met de lancering van haar distributie-activiteiten in Frankrijk. Samen met Kostia Belkin, Mark Goldman en Norman Jacobs werd een bedrijf opgericht dat de deuren opende voor andere succesvolle Europese samenwerkingen.

 

De marketingstrategie van het bedrijf bleef verbeteren, en in het midden van de jaren 1990 waren de Eastpak advertenties bijna net zo beroemd als de rugzakken. In 1999 werd de eerste Eastpak bagage op wielen gelanceerd voor de consumentenmarkt, en een jaar later werd het merk overgenomen door VF Corporation, deze kleding en textiel gigant bezit merken zoals Kipling, JanSport en Lee. 

 

In 2003 begon het merk met ontwerper samenwerkingen. De eerste kunstenaars die Eastpak verenigd in deze nieuwe reis zijn de Nederlandse tatoeëerder Hendrikus Johannes Everhardus Schiffmacher. Een jaar later volgde een nieuwe samenwerking, dit keer met de Belgische modeontwerper Walter Van Beirendonck. Kris Van Assche, Christopher Shannon en Raf Simons zijn andere gerenommeerde ontwerpers die hun eigen stijl zetten op de Eastpak tassen, opnieuw uitvinden en  transformeren van de rugzakken in echte kunstwerken.