✓ GRATIS Retour*

*Binnen 14 dagen na aankoop

✓ GRATIS Verzending*

*Voor bestellingen boven de 25 EUR in Benelux

Samsonite's Story

Samsonite werd in 1910 opgericht door Jesse Shwayder, een in de VS gevestigde joodse verkoper die voor het Seward Trunk & Bag bedrijf werkte, waarvoor hij koffers verkocht aan inwoners van Colorado. Na diens verhuis naar New York in de late jaren 1800, om er zijn verkoopscarrière in de eerder genoemde onderneming voort te zetten, keerde Jesse terug naar Colorado om er, met zijn spaargeld van ongeveer $ 3500, een eigen fabriek op te starten, welke haar activiteiten op 10 maart 1910 met 10 werknemers begon.

 

Aanvankelijk werden opvouwbare kaarttafels en meubels geproduceerd, toen Jesse's broers in 1912 toetraden tot het bedrijf werd de fabriek geïntegreerd in de Shwayder Trunk Manufacturing Company. Ze begonnen met het produceren van koffers onder de merknaam "Samson", een naam geïnspireerd door het Bijbelse karakter, die perfect de visie van de producten, die in de Shwayder fabriek gemaakt werden, weergaf: sterk, bestendig en ruw.

 

State-of-the-art bagage voor unieke reiservaringen

 

In die tijd werd de bagage beschouwd als een luxe product voor de rijken, die de middelen hadden om rond de wereld te reizen en zich niet enkel de exclusieve bagage konden veroorloven, maar ook de kwaliteitsvolle diensten die aangeboden werden tijdens de reis. De door Jesse's fabriek geproduceerde koffers waren daarom meer dan zo maar een reisaccessoire: ze waren een symbool van macht, rijkdom en onbegrensde mogelijkheden.

 

Shwayder had geen kennis of ervaring in bedrijfsmanagement, maar hij had wel een Gouden Regel in zijn leven en hij heeft deze filosofie ook toegepast in het business model van het bedrijf. Als religieus man, vroeg Jesse alle leidinggevenden van het bedrijf om deze gouden regel, welke op gouden banden gegraveerd werd,  uit te dragen - “Behandel anderen zoals je wilt dat je zelf behandeld wil worden”. Deze toewijding, zorg en aandacht werd overgebracht op het productieproces, dus het komt niet als een verrassing dat Samsonite vanaf het begin bekend is voor zijn vakmanschap en oog voor detail.

 

Hoewel het bedrijf economisch stabiel was en 7 jaar na de oprichting van het bedrijf door de gebroeders Shwayder een winst draaide van meer dan $ 76.000, besefte Jesse dat hij over onvoldoende kennis en middelen beschikte om te concurreren met grotere en meer gevestigde concurrenten. Daarom besloot hij een riskante maar succesvolle stap te zetten: in plaats van goedkope bagage te produceren voor een groot aantal klanten, richtte hij zich niet meer op de prijs maar op de kwaliteit van zijn reistassen.

 

Toen de broers Shwayder een foto namen bovenop een van hun koffers, lanceerden ze onbedoeld een van de meest populaire en effectieve marketing campagnes voor hun reistassen, welke gepromoot werden als “sterk genoeg om op te staan”. De hoogwaardige koffers van de Shwayder Manufacturing Company, zeer gewaardeerd om hun taaiheid, waren een van de duurzaamste op de markt.

 

In de jaren 1930, om het hoofd te bieden aan de beurscrash, besloot Jesse om het aanbod aan koffers van het bedrijf uit te breiden en begon met de verkoop van zandbakken, kentekenplaten en meubels. De beslissing bleek een verstandige, want het hielp het bedrijf door de Grote Depressie zonder de productie van bagage te moeten stoppen. In 1939 introduceerde het bedrijf een strak ontworpen koffer, met gevulkaniseerde vezel en kegelvormig, onder de merknaam “Samsonite”. Twee jaar later gebruikten ze de nieuwe merknaam voor al hun producten en marketingcampagnes. In 1941 lanceerden ze de Streamlite reistassen, een vernieuwende bagagelijn bestaande uit een houten frame dat bekleed werd met gevulkaniseerde vezels met een ongelooid effect, voor een lederen look.

 

De duurzame producten, vervaardigd door de Shwayder fabriek, werden gewaardeerd om hun innovatieve functies, zoals sterke handvatten, kunstzijde voeringen en speciale vezel afwerkingen. Na de oorlog, breidde het bedrijf zijn productie opnieuw uit door de verkoop van harde koffers voor muziekinstrumenten en elektronische apparatuur. In 1956, werd de Ultralite bagagecollectie geïntroduceerd; het was de eerste collectie reistassen met een licht maar sterk frame van magnesium en kunststof.

 

Van kleine bagage fabriek naar miljoenenbedrijf

 

Hoewel Jesse met pensioen ging in de vroege jaren 1960, nam zijn zoon King David het management van het bedrijf over en bleef de portofolio van de fabriek uitbreiden en versterkte zo de positie van het internationaal erkende bedrijf, dat miljoenen dollars waard was. In 1961 bereikte King David een overeenkomst met Godtfred Kirk Christiansen, de voorzitter van de LEGO Groep: een 99-jarige licentie voor de exclusieve Noord-Amerikaanse distributie van marketingproducten onder de naam LEGO van Samsonite. De overeenkomst eindigde in 1972, maar Shwayder zette de distributie tot 1988 voort in Canada.

 

In 1962 produceerde Shwayder de Classic Attache, de eerste aktetas in met magnesium versterkt ABS voor zakenlui. Drie jaar later, in 1965, werd het bedrijf omgedoopt tot Samsonite Corporation genaamd naar het best verkopend product. In de vroege jaren 1970, ontwikkelde Samsonite een collectie van zachte koffers en bouwde nieuwe fabrieken in New Mexico en Arizona, maar het slechte beheer leidde in 1973 tot de verkoop van het bedrijf aan de Beatrice Foods bedrijf. Met de financiële steun van de nieuwe eigenaars, bleef Samsonite haar aanbod koffers verder ontwikkelen en uitbreiden door steeds vernieuwende producten op de bagagemarkt te brengen.

 

In 1974 produceerde het bedrijf de eerste Samsonite koffer op wielen en in 1989 werd de eerste koffer met een “piggyback” systeem gemaakt. Met behulp van hoogwaardige materialen en originele ontwerpen, richtte Samsonite zich op kwaliteit en innovatie, waarbij hun producten de ware helden van hun reclamecampagnes werden. In 1993 verwierf Samsonite de American Tourister collectie en lanceerde de Handy Case, een nieuw bagageconcept voor vrouwen. Vier jaar later produceerde Samsonite de eerste Big Wheel Upright koffer ontworpen om gemakkelijk trappen te nemen, en in 2000 produceerde het bedrijf de eerste Samsonite koffer uit aluminium. Hoewel reistassen de kernproducten bleven, bleef Samsonite zijn portofolio uitbreiden en begonnen met de productie van bedrijfs- en computertassen, outdoor en casual rugzakken, reisaccessoires, kampeerspullen, koffers voor camera’s en sporttassen.

 

Jaar na jaar bleef Samsonite innovatieve bagage creëren, waaronder de eerste koffer met een brede trekstang (2001), de eerste reistas met een stevige maar lichtgewicht schaalstructuur uit thermisch gevormde panelen (2002), of de eerste koffer met een meerpuntsluiting systeem (2005). Vanaf 2008, Samsonite produceert de sterkste en lichtste hardschalige reizenkoffers tot dan toe op de markt, vervaardigd uit Curv materiaal en met dezelfde unieke ontwerpen. De geïntegreerde, ergonomische handvatten, soepele wielen, en ruime praktische vakken maken van de Samsonite reisproducten de meest geavanceerde en revolutionaire bagage op de markt.