Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang 10% korting

Gratis verzending vanaf € 25,-

Uitstekende klantenservice

Levering tot 5 werkdagen, afhankelijk van stock

De geschiedenis van Eastpak

Het lifestylemerk Eastpak werd in 1952 opgericht door Monte Goldman en begon zijn reis in de tassenwereld als Eastern Canvas Products USA Inc. Het bedrijf produceerde aanvankelijk tassen en rugzakken voor het Amerikaanse leger. De eerste producten van het bedrijf waren onder andere plunjezakken, rugzakken en veiligheidsuitrustingen.

Een nieuwe visie voor Eastpak

Vanaf 1976 kwam Goldmans zoon Mark bij het bedrijf en veranderde de richting drastisch. Mark, een vrijdenkende pianist die net van de universiteit kwam, bracht een nieuwe visie op de detailhandellijn van het bedrijf, die werd omgevormd tot het consumentenmerk Eastpak. Toen hij de populariteit van legertassen onder studenten opmerkte, besloot hij de eerste lijn rugzakken, plunjezakken en schoudertassen voor de consumentenmarkt te lanceren.

De op het leger geïnspireerde lijn was in één klap een succes en moedigde Goldman aan om door te gaan met het verkennen van deze niche, die uitgroeide tot een bedrijf. In 1981 kwam Norman Jacobs bij het bedrijf werken en al snel werd Eastpak het favoriete merk aan de oostkust. In 1984 introduceerde het bedrijf de beroemde Lifetime garantie en een jaar later begon het met het gebruik van flitsende prints en felle kleuren in hun tassen. Eastpak was het eerste merk dat de wilde stijl van de jaren '80 in hun consumentenlijn opnam.

Deze beweging markeerde de evolutie van het merk van outdoor en militaire tassen naar urban lifestyle en casual tassen. De Eastpak-tassen, die bekend staan om hun kwaliteit en duurzaamheid, vielen niet alleen op door hun gedurfdere en originelere stijl, maar ook door de provocerende reclamecampagnes van het merk halverwege de jaren 80.

Eastpak gaat wereldwijd

In 1986 stak Eastpak de Atlantische Oceaan over en lanceerde het zijn distributieactiviteiten in Frankrijk. Samen met Kostia Belkin zetten Mark Goldman en Norman Jacobs een bedrijf op dat de deuren opende voor andere succesvolle Europese samenwerkingen. In Parijs waren de producten binnen enkele dagen na de lancering uitverkocht en het merk kreeg vrijwel direct voet aan de grond in de markt.

De marketingstrategie van het bedrijf werd steeds beter en halverwege de jaren 90 waren de Eastpak-advertenties bijna net zo beroemd als de rugzakken. In 1999 werd de eerste Eastpak-bagage op wielen gelanceerd voor de consumentenmarkt en een jaar later werd het merk overgenomen door VF Corporation, de kledinggigant die merken als Kipling, JanSport en Lee bezit.

Ontwerper samenwerkingen met Eastpak

In 2003 begon het merk samen te werken met ontwerpers. De eerste kunstenaar die zich bij Eastpak aansloot op deze nieuwe reis was de Nederlandse tatoeëerder Hendrikus Johannes Everhardus Schiffmacher. Een jaar later volgde een nieuwe samenwerking, dit keer met de Belgische modeontwerper Walter Van Beirendonck. Kris Van Assche, Christopher Shannon en Raf Simons zijn andere gerenommeerde ontwerpers die hun eigen stempel op de Eastpak-tassen hebben gedrukt en de rugzakken opnieuw hebben uitgevonden en getransformeerd tot ware kunstwerken.