De Brand Story van Dakine
Met de lente voor de deur hoeven we nog maar even te wachten voordat we weer van allerlei activiteiten buiten de deur kunnen genieten. Temperaturen zullen stijgen en dat vraagt om activiteiten die je nu misschien al een hele tijd niet meer hebt kunnen ervaren.
Dakine is een merk dat rugzakken, reistassen, accessoires, bovenkleding en kleding produceert voor mensen die van surfen, snowboarden, skateboarden, mountain biken, skiën, windsurfen, kiteboarden en reizen houden.
Als je nog niet de kans hebt gehad om het merk te leren kennen tijdens de winter, dan zul je daar nog meer kansen voor krijgen tijdens de lente. Dit is de brand story van Dakine.

De brand story van Dakine start in 1979, wanneer het werd opgericht in Haiku, Maui, Hawaii door Rob Kaplan. Rob was eerst een surfer, maar hij was ook een sleutelaar die ervan hield om dingen te bouwen. Dit werd bekend en binnen de kortste keren kwamen andere surfers naar hem toe met problemen met hun uitrusting – meestal met kapotte surf leibanden. Na genoeg leibanden gerepareerd te hebben, ging hij aan de slag met het creëren van een nieuwe leiband. Een leiband gemaakt van zo’n sterk materiaal en naaldwerk, waarvan alleen iemand die zijn surfplank aan de rotsen was verloren, zou weten hoe hij dit moest maken.

In 1980 introduceerde Dakine haar eerste aanpasbare voetriem voor windsurfen. Dit werd gevolgd door een heupharnas en een groot aantal reistassen in 1982. Daarna, in 1983, introduceerden ze het eerste stoelharnas voor windsurfen en daarna het nu welbekende thermo-gevormde heupharnas. Deze vooruitgang in het design van uitrusting hielp windsurfers om sneller te zeilen, hoger te springen en te surfen in intensere omstandigheden. Ze brachten ook tot stand dat Dakine een van de nieuwe, meest betrouwbare sportmerken werd.

Tegen 1986 was het zwaartepunt van windsurfer verschoven naar Hood River, Oregon. Terwijl Dakine aanwezig zou blijven op Maui, was haar hoofdkantoor verhuisd naar het vasteland. Hood River lag bovendien aan de voet van Mount Hood, waar snowboarders en skiërs van over de hele wereld trainde in de zomer.
Nu hadden ze niet alleen maar contact met een aantal van de beste surfers en windsurfers van de wereld, maar ze hadden ook snowboarders en skiërs van wereldklasse die het kantoor bezochten. Het was een van die snowboarders die de aanleiding was voor de eerste Heli Pack. Hij kwam de berg af en dwaalde af naar Dakine met een verzoek: hij had een rugzak nodig waar alleen zijn essentiële spullen in zouden kunnen voor zijn helikopter tochten naar Alaska. Dakine creëerde een aangepaste rugzak die alles had wat hij wilde en niets meer dan dat. Die gunst voor een vriend leidde op den duur tot een van de meest iconische producten van Dakine ooit.

Tegen 2005 was Hood River gegroeid tot een rechtmatige mountain bike bestemming. Dezelfde vrienden kwamen nu met andere soorten problemen naar de winkel: wat is de beste manier om drie fietsen op een pick-up te laden zonder het frame te deuken? Hoe rijd ik naar beneden met een integraalhelm op en beschermende kleding aan, maar weer omhoog zonder me dood te zweten? Is er een manier om een kettingzaag, hamer en snoeizaag de berg op te dragen op een fiets? Het antwoord dat Dakine vondt, was: JA!

In 2009 nam Billabong International Limited Dakine over voor ongeveer $100 miljoen. Dit resulteerde in de verhuizing van het bedrijf naar haar nieuwe hoofdkantoor aan de Columbia River in Hood River in 2013. Hetzelfde jaar werd Dakine alweer verkocht. Deze keer werd het merk gekocht door Altamont Capital Partners.

Bij Dakine proberen ze altijd om dergelijke vragen met dezelfde vindingrijkheid, integriteit en vakmanschap te beantwoorden zoals Rob die had bij het bouwen van zijn eerste surf leiband. Kortom, Dakine is verantwoordelijk voor honderden “eerste” producten die snowboarders, surfers, kiteboarders, skiërs, windsurfers en mountain bikers hebben geholpen om meer dagen op de berg of in het water te pakken.

Voor elke sport is Dakine’s benadering onveranderd: maak uitrusting waarop ze trots zouden zijn om het aan vrienden te geven die er net zoveel van houden om op de berg of in het water te zijn als zij. Dit hebben ze erg goed geïllustreerd met de volgende quote:
“Het is onnodig om onze levens door te brengen in een lab om te achterhalen wat men nodig zal hebben over 10 of 20 jaar. Er zijn genoeg problemen die op dit moment waardevolle tijd op de berg of in het water verspillen. En de beste manier om deze te vinden, is door zelf de berg op of het water in te gaan. Beleef het. Maak het. Test het. Verbeter het. Doe het daarna allemaal weer opnieuw voor het volgende seizoen.”

Dakine gebruikt een erg praktische, hands-on benadering, wat je duidelijk terug kan zien in haar producten. Test het zelf!
Klik hier om naar onze webshop te gaan voor onze diverse collectie van Dakine producten. Zorg ervoor dat je ons volgt op Facebook om up-to-date te blijven van onze laatste promoties.
Jelmer van Zuijlen
Latest posts by Jelmer van Zuijlen (see all)
- Duurzame rugzakken van flessen - juli 26, 2018
- Het avontuurlijke verhaal van Nomad - juni 7, 2018
- 8 leuke cadeaus om te geven op Kinderdag - mei 23, 2018
Very nice page , products and good information!!
Mooi verhaal, interessant.